logo

 

rssfacebook twitter mail

Свяжитесь с нами     

Оновлені правила проведення податкових перевірок з 2015 року

Мораторій на перевірки: кого і як перевірятимуть у 2015–2016 роках
Пунктом 8 розділу III «Прикінцеві положення» Закону № 76 передбачено наступне : «Установити, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) здійснюються протягом січня - червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки.».
Отже,«мораторій» на перевірки контролерами подовжено ще на півроку (до 30 червня 2015 року). Тому Підприємство зможуть перевірити лише з дозволу Кабміну України або за власним бажанням. Проте зважте, що цей «мораторій» не стосується перевірок органів ДФС України
Детальніше прописано у пункті 3 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону № 71:
« Установити, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб — підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України.
Зазначене обмеження не поширюється:
- з 1 січня 2015 року на перевірки суб’єктів господарювання, що ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари, на перевірки дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску, відшкодування податку на додану вартість;
- з 1 липня 2015 року на перевірки платників єдиного податку другої і третьої (фізичні особи — підприємці) груп, крім тих, які здійснюють діяльність на ринках, продаж товарів у дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі, за винятком платників єдиного податку, визначених пунктом 27 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, з питань дотримання порядку застосування реєстраторів розрахункових операцій».
Прописано процитовані норми досить неточно, некоректно. Окрім цього, схоже, що норма абзацу 3 пункту 3 р. ІІ «Прикінцеві положення» Закону № 71, яка відсилає до пункту 27 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ — «технічно» невірна. Річ у тім, що якщо проаналізувати ці пункти ПКУ, елементарна логіка підказує, що воно (посилання) повинно відсилати нас до пункту 28 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ. Найімовірніше, просто має місце технічна помилка законотворця.
Зважаючи на зазначене вище, фіскальний орган видав лист роз’яснення з цих питань від 28.01.2015 р. «№ 2463/7/99-99-22-02-04-17 (див. у додатку №1).
Але навіть з урахуванням цих роз’яснень однозначно сказати, кого зможуть перевіряти в 2015–2016 роках, а кого — ні, можна буде тільки після появи коректних змін до Закону № 71. Розставити крапки можна буде після того, як виробиться судова практика.
Але, незважаючи на ці законодавчі неточності виділимо декілька універсальних правил дії цих «заборон» на перевірки :
1. У загальному порядку (якщо немає дозволу Кабміну України, бажання самого господарюючого суб’єкта, рішення суду або відповідно до вимог КПК) перевіркам контролерів не підлягають підприємства та підприємці з обсягом доходу за попередній календарний рік до 20 млн. грн.
2. «Мораторій» із 1 січня 2015 року не поширюється (тобто ці категорії господарюючих суб’єктів перевірятимуть без жодних обмежень) на:
- господарюючих суб’єктів, які ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари,
- перевірки дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій,
- перевірки повноти нарахування та сплати ПДФО, ЄСВ, відшкодування ПДВ (тут ідеться саме про перевірки господарюючих суб’єктів у розрізі тільки цих податків і зборів).
3. Окрім того, із 1 липня 2015 року «мораторій» на перевірки не буде актуальним для фізосіб - єдинників II і III груп. Інакше кажучи, у відношенні останніх «заборона» на перевірки працюватиме лише 6 місяців в 2015 році — із 1 січня 2015 до 30 червня 2015 року та в подальшому їх перевірятимуть на загальних підставах.
Але з 3-го правила є й винятки (але прописані вони теж погано, тому проаналізуємо за нашою логікою):
- фізосіб — єдинників II і III групи, які здійснюють діяльність на ринках і продаж товарів у дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі, від перевірок повинні будуть звільнити, причому прямо з 1 січня 2015 року і до кінця 2016 року. Логіка підказує, що саме такий варіант передбачав законотворець, оскільки ці категорії підприємців можуть не використовувати у своїй діяльності РРО на підставі пункту 296.10 статті 296 ПКУ,
- всі інші фізособи — єдинники II і III групи, які з 1 січня 2015 року до 30 червня 2015 включно почнуть застосовувати РРО (зареєстровані, опломбовані та переведені у фіскальний режим роботи), із дати початку застосування РРО та до 1 січня 2017 року звільнятимуться від перевірок органами ДФС України, але тільки з питань порядку застосування РРО. Інші контролери та з інших підстав перевіряти їх все ж зможуть.
Зміни у ПКУ стосовно розширення повноважень фіскальної служби під час проведення перевірок
Законом № 71 серед інших кардинальних змін у ПКУ також було внесено зміни і до статті 20 ПКУ (набрали чинності 01.01.2015р.). Даними змінами розширено повноваження контролерів під час проведення перевірок.
Нагадаємо, що відтепер податок на прибуток обчислюється виходячи із бухгалтерського фінрезультату (за НП(С)БО чи МСФЗ), відкоригованого на різниці, передбачені ПКУ. Відповідно змін зазнала й норма, яка визначає повноваження контролерів.
Так, відповідно до запроваджених Законом № 71 нововведень, контролюючі органи наділяються правом:
- здійснювати перевірку правильності ведення бухобліку згідно з НП(С)БО або МСФЗ (підпункт 20.1.43 статті ПКУ);
- проводити перевірку правильності й повноти визначення доходів, витрат і фінансового результату до оподаткування згідно з бухгалтерським обліком, керуючись НП(С)БО або МСФЗ (підпункт 20.1.44 статті 20 ПКУ).
У зв’язку із цим підпункт, що закріплював перелік повноважень контролерів, змістився й став підпунктом 20.1.45 ПКУ.
Податкові перевірки. У 2015 році проводитимуть за оновленими правилами. (нижчевказані норми набрали чинності 01.01.2015р., крім деяких положень, про що окремо буде зазначено в тексті).
Далі наведемо аналіз про змін, що внесено до статей 75, 78, 82 і 80.2 ПКУ. Нововведення Закону України № 71-VIII стосовно перевірок розглянемо за групами.

Камеральні перевірки
Із початком 2015 року змінено визначення камеральної перевірки, наведене в підпункті 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 ПКУ.

До 01.01.2015 р.

Після 01.01.2015 р.

Камеральною вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків

Камеральною вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, і даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, у якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних і даних митних декларацій)

Найбільше таке нововведення стосується платників ПДВ. Адже відтепер фіскальні органи зможуть перевіряти платників ПВД, не виходячи з офісу й не лише на основі їх декларацій.
Нагадаємо! Камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника такого органу або направлення на її проведення. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов’язкова (пункт 76.1 статті 76 ПКУ).
Отже, до переліку даних на підставі яких відбувається камеральна перевірка, з початку 2015 року включили дані, що розміщені в системі електронного адміністрування ПДВ, податкові накладні, які зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних і на основі митних декларації. Тож відтепер платники ПДВ можуть почати отримувати податкові повідомлення-рішення про сплату штрафу за заповнення податкової накладної з помилками або за інші правопорушення, виявлені під час камеральної перевірки виходячи із даних, що містились у системі електронного адміністрування ПДВ.

Документальна невиїзна позапланова електронна перевірка
ПКУ вже давно передбачає проведення документальної невиїзної позапланової електронної перевірки. Нагадаємо, що порядок подання платником податків заяви про проведення документальної невиїзної позапланової електронної перевірки та прийняття рішення територіальним органом Міністерства доходів і зборів України про проведення такої перевірки затверджено Наказом № 143.
Хоч такий порядок і діє, однак із 2015 року порядок проведення перевірок такого типу дещо змінено.
Зокрема, законотворець уточнив, що для проведення перевірки потрібно подати заяву за 10 календарних днів до очікуваного початку проведення електронної перевірки, але не раніше офіційного повідомлення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову й митну політику, заяву про проведення такої перевірки для відповідних платників податків: котрі застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності; суб’єктів господарювання мікро-, малого, середнього підприємництва; інших платників податків (підпункт 75.1.2 статті 75 ПКУ). А поки таке повідомлення відсутнє — немає можливості подати заяву та провести саму перевірку.

Документальна невиїзна позапланова перевірка
Змін зазнали й підстави для проведення документальних позапланових перевірок.

До 01.01.2015 р.

Норма ПКУ

Після 01.01.2015 р.

за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснень та їхніх документальних підтверджень на обов'язковий письмовий  запит контролюючого органу, у якому зазначаються можливі порушення цим платником податків податкового, валютного й іншого законодавства протягом 10 робочих днів із дня отримання запиту

         п. 78.1

за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про порушення платником податків податкового, валютного й іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснень та їхніх документальних підтверджень на обов'язковий письмовий запит контролюючого органу, у якому зазначаються порушення цим платником податків податкового, валютного й іншого законодавства протягом 10 робочих днів із дня отримання запиту

платником податків не подано в установлений законом строк податкову декларацію або розрахунки, якщо їх подання передбачено законом

     пп. 78.1.2

 

 

 

платником податків не подано в установлений законом строк податкової декларації, розрахунків, звіту про контрольовані операції або документації з трансфертного ціноутворення, якщо їх подання передбачено законом, а в контролюючих органах наявна інформація щодо фактів здійснення платником податків діяльності, яка призвела до виникнення об’єктів оподаткування, наявності показників, котра підлягають декларуванню, відповідно до вимог ПКУ та/або наявності діючих (у тому числі призупинених) ліцензій на право здійснення діяльності з підакцизною продукцією, яка підлягає ліцензуванню згідно із законодавством

у разі встановлення відхилення цін контрольованої операції від рівня звичайних (ринкових) цін у порядку, передбаченому пп. 39.5.1 ПКУ

 

 

    пп. 78.1.14

у разі отримання документально підтвердженої інформації та даних, що свідчать про невідповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» та/або встановлення невідповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» у порядку, передбаченому пп. 39.5.1 ПКУ

 

 

неподання платником податків або подання із порушенням вимог п. 39.4 ПКУ звіту про контрольовані операції та/або обов'язкової документації або в разі встановлення порушень під час моніторингу такого звіту або документації відповідно до вимог пункту 39.4 і підпункту 39.5.1 статті 39 ПКУ

     пп.78.1.15

неподання платником податків або подання із порушенням вимог п. 39.4 ПКУ звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення або в разі встановлення порушень під час моніторингу такого звіту або документації відповідно до вимог підпункти 39.4 і 39.5 статті 39 ПКУ

Як бачимо, переважна більшість критеріїв стала конкретизованішою, що має посприяти покращенню та завадити податківцям проводити безпідставні перевірки. Однак, як працюють ці норми на практиці, зможемо побачити лише згодом.

Документальні позапланові перевірки
З’явилися нові підстави для переведення документальних позапланових перевірок. Зокрема, починаючи із 01.01.2015р. документальні позапланові перевірки проводитимуться за умови, якщо:
- отримано звіт про контрольовані операції, надісланий платником податків відповідно до пункту 39.4 статті 39 ПКУ. У такому разі перевірка проводиться виключно з питань контролю трансфертного ціноутворення (підпункт 78.1.16 пункту 78.1 статті 78 ПКУ);
- платником податків не подано в установлений строк уточнюючий розрахунок для виправлення помилок, виявлених за результатами електронної перевірки, проведеної за заявою платника податків (підпункт 78.1.17 ПКУ). Ця ж підстава ще раз повторюється у підпункті 78.1.18 статті 78 ПКУ. Припускаємо, що це, найімовірніше, механічна помилка законотворця.
ПКУ заборонив податківцям проводити документальні позапланові перевірки в разі, якщо питання, що є предметом такої перевірки, були охоплені під час попередніх перевірок платника податків (пункт 78.2 статті 78 ПКУ).
Однак така заборона актуальна, лише якщо повторна перевірка здійснюється в таких випадках:
- за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про порушення платником податків податкового, валютного й іншого законодавства (підпункт 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 ПКУ);
- виявлено недостовірність даних, що містяться в податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснень та їхніх документальних підтверджень на письмовий запит контролюючого органу, у якому зазначено виявлену недостовірність даних, і відповідну декларацію протягом 10 робочих днів із дня отримання запиту (підпункт 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 ПКУ );
- платником подано декларацію, у якій заявлено до відшкодування із бюджету ПДВ за наявності підстав для перевірки, визначених у р. V ПКУ, та/або із від’ємним значенням із податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень (підпункт 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 ПКУ);
- отримано судове рішення суду (слідчого судді) про призначення перевірки або постанову органу, що здійснює оперативно-розшукову діяльність, слідчого, прокурора, винесену ними відповідно до закону (підпункт 78.1.11 пункту 78.1 статті 78).
Фактично це означає, що під час проведення документальної позапланової перевірки на інших підставах, аніж перераховані вище, перевірка одного й того самого питання цілком можлива та повністю законна.

Позапланові виїзні перевірки ПДВ
1)Відшкодування ПДВ:
Податківці не зможуть проводити позапланові виїзні перевірки відшкодування ПДВ. Підстави пункт 37 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ. Ця норма набула чинності з 01.01.2015 р.
Вищезазначеною нормою законодавець доповнив «Перехідні положення» ПКУ. Завдяки їй, запрацює спеціальне правило, згідно з яким контролери не будуть здійснювати позапланові виїзні перевірки достовірності сум бюджетного відшкодування ПДВ, заявлених платниками у звітних періодах, які настануть після 1 липня 2015 року.
З цієї ж дати буде призупинено дію таких положень ПКУ: підпункту 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 ПКУ, абзацу 4 пункту 82.4 статті 82 ПКУ, пункту 200.11 та пункту 200.14. Останніми якраз і були встановлені підстави та порядок проведення позапланових виїзних перевірок сум відшкодування ПДВ (підстави : абзац 2 пункту 37 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ).
Швидше за все, це тимчасова міра. І ще невідомо, чи будуть дані пункти ПКУ скасовані остаточно чи ні. Також необхідно відзначити, що контролюючі органи все рівно будуть перевіряти суми ПДВ, заявлені до відшкодування. Для цього є камеральні перевірки даних декларацій (пункт 200.10 статті 200 ПКУ). А щодо електронних перевірок відшкодування ПДВ, то ПКУ для цього випадку вони не передбачені, бо пункт 75.1.2 статті 75 передбачає лише проведення документальної невиїзної позапланової електронної перевірки і лише за заявою платника ПДВ.
2) Інші підстави для проведення перевірок по ПДВ:
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПКУ виявлення розбіжностей даних податкової декларації та даних Єдиного реєстру податкових накладних є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.
У разі відмови продавця товарів/послуг надати податкову накладну або в разі порушення ним порядку її заповнення та/або порядку реєстрації в Єдиному реєстрі покупець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву із скаргою на такого постачальника. Таке право зберігається за ним протягом 60 календарних днів, що настають за граничним терміном подання податкової декларації за звітний (податковий) період, у якому не надано податкову накладну або порушено порядок її заповнення та/або порядок реєстрації в Єдиному реєстрі. До заяви додаються копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв'язку з придбанням таких товарів/послуг або копії первинних документів, складених відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг.
Надходження такої заяви із скаргою є підставою для проведення документальної позапланової виїзної перевірки зазначеного продавця для з'ясування достовірності та повноти нарахування ним зобов'язань з податку за такою операцією.
Отже:
- виявлення розбіжностей даних податкової декларації та даних Єдиного реєстру податкових накладних є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.
- хоч фіскали і забрали у платників право на формування податкового кредиту на підставі скарги на продавця (форма скарги згідно з додатком 8 до декларації з ПДВ), але для на підстави цього податкового документа залишили для себе право проведення документальної позапланової виїзної перевірки зазначеного продавця.

Інші зміни
Згідно з оновленою нормою пункту 82.4 статті 82 ПКУ, рішення керівника фіскальної служби про зупинення проведення документальної виїзної планової та позапланової перевірки великого платника податків може надсилатися платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення. Раніше таке рішення мало бути обов’язково вручене під розписку. Сподіваємося, це не спричинить маніпулювань з боку податківців, а лише прискорить інформування підприємств про рішення керівників територіальних відділень ДФС.
Насамкінець зазначимо, що з 1 квітня 2015 року фактична перевірка без попередження платника податків здійснюватиметься, якщо податківці отримають в установленому законодавством порядку інформацію про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування нафтопродуктів, палива моторного альтернативного, скрапленого газу (таке положення викладено у підпункті 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПКУ).

Нормативні акти:
1) Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (ПКУ);
2) Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи"від 28.12.2014р. № 71-III, (Закон № 71);
3) Закон України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28.12.2014р. (Закон № 76-VIII);
4) Наказ Міністерства доходів і зборів України "Про затвердження Порядку подання платником податків заяви про проведення документальної невиїзної позапланової електронної перевірки та прийняття рішення територіальним органом Міністерства доходів і зборів України про проведення такої перевірки" від 03.06.2013р. № 143 (Наказ №143).

 

Еще о налоговых проверках - Налоговые проверки, 8 фактов

 

 

 

 

 

 

Оновлені правила проведення податкових перевірок з 2015 року

Мораторій на перевірки: кого і як перевірятимуть у 2015–2016 роках
Пунктом 8 розділу III «Прикінцеві положення» Закону № 76 передбачено наступне : «Установити, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) здійснюються протягом січня - червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки.».
Отже,«мораторій» на перевірки контролерами подовжено ще на півроку (до 30 червня 2015 року). Тому Підприємство зможуть перевірити лише з дозволу Кабміну України або за власним бажанням. Проте зважте, що цей «мораторій» не стосується перевірок органів ДФС України
Детальніше прописано у пункті 3 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону № 71:
« Установити, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб — підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України.
Зазначене обмеження не поширюється:
- з 1 січня 2015 року на перевірки суб’єктів господарювання, що ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари, на перевірки дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску, відшкодування податку на додану вартість;
- з 1 липня 2015 року на перевірки платників єдиного податку другої і третьої (фізичні особи — підприємці) груп, крім тих, які здійснюють діяльність на ринках, продаж товарів у дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі, за винятком платників єдиного податку, визначених пунктом 27 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, з питань дотримання порядку застосування реєстраторів розрахункових операцій».
Прописано процитовані норми досить неточно, некоректно. Окрім цього, схоже, що норма абзацу 3 пункту 3 р. ІІ «Прикінцеві положення» Закону № 71, яка відсилає до пункту 27 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ — «технічно» невірна. Річ у тім, що якщо проаналізувати ці пункти ПКУ, елементарна логіка підказує, що воно (посилання) повинно відсилати нас до пункту 28 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ. Найімовірніше, просто має місце технічна помилка законотворця.
Зважаючи на зазначене вище, фіскальний орган видав лист роз’яснення з цих питань від 28.01.2015 р. «№ 2463/7/99-99-22-02-04-17 (див. у додатку №1).
Але навіть з урахуванням цих роз’яснень однозначно сказати, кого зможуть перевіряти в 2015–2016 роках, а кого — ні, можна буде тільки після появи коректних змін до Закону № 71. Розставити крапки можна буде після того, як виробиться судова практика.
Але, незважаючи на ці законодавчі неточності виділимо декілька універсальних правил дії цих «заборон» на перевірки :
1. У загальному порядку (якщо немає дозволу Кабміну України, бажання самого господарюючого суб’єкта, рішення суду або відповідно до вимог КПК) перевіркам контролерів не підлягають підприємства та підприємці з обсягом доходу за попередній календарний рік до 20 млн. грн.
2. «Мораторій» із 1 січня 2015 року не поширюється (тобто ці категорії господарюючих суб’єктів перевірятимуть без жодних обмежень) на:
- господарюючих суб’єктів, які ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари,
- перевірки дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій,
- перевірки повноти нарахування та сплати ПДФО, ЄСВ, відшкодування ПДВ (тут ідеться саме про перевірки господарюючих суб’єктів у розрізі тільки цих податків і зборів).
3. Окрім того, із 1 липня 2015 року «мораторій» на перевірки не буде актуальним для фізосіб - єдинників II і III груп. Інакше кажучи, у відношенні останніх «заборона» на перевірки працюватиме лише 6 місяців в 2015 році — із 1 січня 2015 до 30 червня 2015 року та в подальшому їх перевірятимуть на загальних підставах.
Але з 3-го правила є й винятки (але прописані вони теж погано, тому проаналізуємо за нашою логікою):
- фізосіб — єдинників II і III групи, які здійснюють діяльність на ринках і продаж товарів у дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі, від перевірок повинні будуть звільнити, причому прямо з 1 січня 2015 року і до кінця 2016 року. Логіка підказує, що саме такий варіант передбачав законотворець, оскільки ці категорії підприємців можуть не використовувати у своїй діяльності РРО на підставі пункту 296.10 статті 296 ПКУ,
- всі інші фізособи — єдинники II і III групи, які з 1 січня 2015 року до 30 червня 2015 включно почнуть застосовувати РРО (зареєстровані, опломбовані та переведені у фіскальний режим роботи), із дати початку застосування РРО та до 1 січня 2017 року звільнятимуться від перевірок органами ДФС України, але тільки з питань порядку застосування РРО. Інші контролери та з інших підстав перевіряти їх все ж зможуть.
Зміни у ПКУ стосовно розширення повноважень фіскальної служби під час проведення перевірок
Законом № 71 серед інших кардинальних змін у ПКУ також було внесено зміни і до статті 20 ПКУ (набрали чинності 01.01.2015р.). Даними змінами розширено повноваження контролерів під час проведення перевірок.
Нагадаємо, що відтепер податок на прибуток обчислюється виходячи із бухгалтерського фінрезультату (за НП(С)БО чи МСФЗ), відкоригованого на різниці, передбачені ПКУ. Відповідно змін зазнала й норма, яка визначає повноваження контролерів.
Так, відповідно до запроваджених Законом № 71 нововведень, контролюючі органи наділяються правом:
- здійснювати перевірку правильності ведення бухобліку згідно з НП(С)БО або МСФЗ (підпункт 20.1.43 статті ПКУ);
- проводити перевірку правильності й повноти визначення доходів, витрат і фінансового результату до оподаткування згідно з бухгалтерським обліком, керуючись НП(С)БО або МСФЗ (підпункт 20.1.44 статті 20 ПКУ).
У зв’язку із цим підпункт, що закріплював перелік повноважень контролерів, змістився й став підпунктом 20.1.45 ПКУ.
Податкові перевірки. У 2015 році проводитимуть за оновленими правилами. (нижчевказані норми набрали чинності 01.01.2015р., крім деяких положень, про що окремо буде зазначено в тексті).
Далі наведемо аналіз про змін, що внесено до статей 75, 78, 82 і 80.2 ПКУ. Нововведення Закону України № 71-VIII стосовно перевірок розглянемо за групами.

Камеральні перевірки
Із початком 2015 року змінено визначення камеральної перевірки, наведене в підпункті 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 ПКУ.

До 01.01.2015 р.

Після 01.01.2015 р.

Камеральною вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків

Камеральною вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, і даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, у якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних і даних митних декларацій)

Найбільше таке нововведення стосується платників ПДВ. Адже відтепер фіскальні органи зможуть перевіряти платників ПВД, не виходячи з офісу й не лише на основі їх декларацій.
Нагадаємо! Камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника такого органу або направлення на її проведення. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов’язкова (пункт 76.1 статті 76 ПКУ).
Отже, до переліку даних на підставі яких відбувається камеральна перевірка, з початку 2015 року включили дані, що розміщені в системі електронного адміністрування ПДВ, податкові накладні, які зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних і на основі митних декларації. Тож відтепер платники ПДВ можуть почати отримувати податкові повідомлення-рішення про сплату штрафу за заповнення податкової накладної з помилками або за інші правопорушення, виявлені під час камеральної перевірки виходячи із даних, що містились у системі електронного адміністрування ПДВ.

Документальна невиїзна позапланова електронна перевірка
ПКУ вже давно передбачає проведення документальної невиїзної позапланової електронної перевірки. Нагадаємо, що порядок подання платником податків заяви про проведення документальної невиїзної позапланової електронної перевірки та прийняття рішення територіальним органом Міністерства доходів і зборів України про проведення такої перевірки затверджено Наказом № 143.
Хоч такий порядок і діє, однак із 2015 року порядок проведення перевірок такого типу дещо змінено.
Зокрема, законотворець уточнив, що для проведення перевірки потрібно подати заяву за 10 календарних днів до очікуваного початку проведення електронної перевірки, але не раніше офіційного повідомлення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову й митну політику, заяву про проведення такої перевірки для відповідних платників податків: котрі застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності; суб’єктів господарювання мікро-, малого, середнього підприємництва; інших платників податків (підпункт 75.1.2 статті 75 ПКУ). А поки таке повідомлення відсутнє — немає можливості подати заяву та провести саму перевірку.

Документальна невиїзна позапланова перевірка
Змін зазнали й підстави для проведення документальних позапланових перевірок.

До 01.01.2015 р.

Норма ПКУ

Після 01.01.2015 р.

за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснень та їхніх документальних підтверджень на обов'язковий письмовий  запит контролюючого органу, у якому зазначаються можливі порушення цим платником податків податкового, валютного й іншого законодавства протягом 10 робочих днів із дня отримання запиту

         п. 78.1

за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про порушення платником податків податкового, валютного й іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснень та їхніх документальних підтверджень на обов'язковий письмовий запит контролюючого органу, у якому зазначаються порушення цим платником податків податкового, валютного й іншого законодавства протягом 10 робочих днів із дня отримання запиту

платником податків не подано в установлений законом строк податкову декларацію або розрахунки, якщо їх подання передбачено законом

     пп. 78.1.2

 

 

 

платником податків не подано в установлений законом строк податкової декларації, розрахунків, звіту про контрольовані операції або документації з трансфертного ціноутворення, якщо їх подання передбачено законом, а в контролюючих органах наявна інформація щодо фактів здійснення платником податків діяльності, яка призвела до виникнення об’єктів оподаткування, наявності показників, котра підлягають декларуванню, відповідно до вимог ПКУ та/або наявності діючих (у тому числі призупинених) ліцензій на право здійснення діяльності з підакцизною продукцією, яка підлягає ліцензуванню згідно із законодавством

у разі встановлення відхилення цін контрольованої операції від рівня звичайних (ринкових) цін у порядку, передбаченому пп. 39.5.1 ПКУ

 

 

    пп. 78.1.14

у разі отримання документально підтвердженої інформації та даних, що свідчать про невідповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» та/або встановлення невідповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» у порядку, передбаченому пп. 39.5.1 ПКУ

 

 

неподання платником податків або подання із порушенням вимог п. 39.4 ПКУ звіту про контрольовані операції та/або обов'язкової документації або в разі встановлення порушень під час моніторингу такого звіту або документації відповідно до вимог пункту 39.4 і підпункту 39.5.1 статті 39 ПКУ

     пп.78.1.15

неподання платником податків або подання із порушенням вимог п. 39.4 ПКУ звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення або в разі встановлення порушень під час моніторингу такого звіту або документації відповідно до вимог підпункти 39.4 і 39.5 статті 39 ПКУ

Як бачимо, переважна більшість критеріїв стала конкретизованішою, що має посприяти покращенню та завадити податківцям проводити безпідставні перевірки. Однак, як працюють ці норми на практиці, зможемо побачити лише згодом.

Документальні позапланові перевірки
З’явилися нові підстави для переведення документальних позапланових перевірок. Зокрема, починаючи із 01.01.2015р. документальні позапланові перевірки проводитимуться за умови, якщо:
- отримано звіт про контрольовані операції, надісланий платником податків відповідно до пункту 39.4 статті 39 ПКУ. У такому разі перевірка проводиться виключно з питань контролю трансфертного ціноутворення (підпункт 78.1.16 пункту 78.1 статті 78 ПКУ);
- платником податків не подано в установлений строк уточнюючий розрахунок для виправлення помилок, виявлених за результатами електронної перевірки, проведеної за заявою платника податків (підпункт 78.1.17 ПКУ). Ця ж підстава ще раз повторюється у підпункті 78.1.18 статті 78 ПКУ. Припускаємо, що це, найімовірніше, механічна помилка законотворця.
ПКУ заборонив податківцям проводити документальні позапланові перевірки в разі, якщо питання, що є предметом такої перевірки, були охоплені під час попередніх перевірок платника податків (пункт 78.2 статті 78 ПКУ).
Однак така заборона актуальна, лише якщо повторна перевірка здійснюється в таких випадках:
- за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про порушення платником податків податкового, валютного й іншого законодавства (підпункт 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 ПКУ);
- виявлено недостовірність даних, що містяться в податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснень та їхніх документальних підтверджень на письмовий запит контролюючого органу, у якому зазначено виявлену недостовірність даних, і відповідну декларацію протягом 10 робочих днів із дня отримання запиту (підпункт 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 ПКУ );
- платником подано декларацію, у якій заявлено до відшкодування із бюджету ПДВ за наявності підстав для перевірки, визначених у р. V ПКУ, та/або із від’ємним значенням із податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень (підпункт 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 ПКУ);
- отримано судове рішення суду (слідчого судді) про призначення перевірки або постанову органу, що здійснює оперативно-розшукову діяльність, слідчого, прокурора, винесену ними відповідно до закону (підпункт 78.1.11 пункту 78.1 статті 78).
Фактично це означає, що під час проведення документальної позапланової перевірки на інших підставах, аніж перераховані вище, перевірка одного й того самого питання цілком можлива та повністю законна.

Позапланові виїзні перевірки ПДВ
1)Відшкодування ПДВ:
Податківці не зможуть проводити позапланові виїзні перевірки відшкодування ПДВ. Підстави пункт 37 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ. Ця норма набула чинності з 01.01.2015 р.
Вищезазначеною нормою законодавець доповнив «Перехідні положення» ПКУ. Завдяки їй, запрацює спеціальне правило, згідно з яким контролери не будуть здійснювати позапланові виїзні перевірки достовірності сум бюджетного відшкодування ПДВ, заявлених платниками у звітних періодах, які настануть після 1 липня 2015 року.
З цієї ж дати буде призупинено дію таких положень ПКУ: підпункту 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 ПКУ, абзацу 4 пункту 82.4 статті 82 ПКУ, пункту 200.11 та пункту 200.14. Останніми якраз і були встановлені підстави та порядок проведення позапланових виїзних перевірок сум відшкодування ПДВ (підстави : абзац 2 пункту 37 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ).
Швидше за все, це тимчасова міра. І ще невідомо, чи будуть дані пункти ПКУ скасовані остаточно чи ні. Також необхідно відзначити, що контролюючі органи все рівно будуть перевіряти суми ПДВ, заявлені до відшкодування. Для цього є камеральні перевірки даних декларацій (пункт 200.10 статті 200 ПКУ). А щодо електронних перевірок відшкодування ПДВ, то ПКУ для цього випадку вони не передбачені, бо пункт 75.1.2 статті 75 передбачає лише проведення документальної невиїзної позапланової електронної перевірки і лише за заявою платника ПДВ.
2) Інші підстави для проведення перевірок по ПДВ:
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПКУ виявлення розбіжностей даних податкової декларації та даних Єдиного реєстру податкових накладних є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.
У разі відмови продавця товарів/послуг надати податкову накладну або в разі порушення ним порядку її заповнення та/або порядку реєстрації в Єдиному реєстрі покупець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву із скаргою на такого постачальника. Таке право зберігається за ним протягом 60 календарних днів, що настають за граничним терміном подання податкової декларації за звітний (податковий) період, у якому не надано податкову накладну або порушено порядок її заповнення та/або порядок реєстрації в Єдиному реєстрі. До заяви додаються копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв'язку з придбанням таких товарів/послуг або копії первинних документів, складених відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг.
Надходження такої заяви із скаргою є підставою для проведення документальної позапланової виїзної перевірки зазначеного продавця для з'ясування достовірності та повноти нарахування ним зобов'язань з податку за такою операцією.
Отже:
- виявлення розбіжностей даних податкової декларації та даних Єдиного реєстру податкових накладних є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.
- хоч фіскали і забрали у платників право на формування податкового кредиту на підставі скарги на продавця (форма скарги згідно з додатком 8 до декларації з ПДВ), але для на підстави цього податкового документа залишили для себе право проведення документальної позапланової виїзної перевірки зазначеного продавця.

Інші зміни
Згідно з оновленою нормою пункту 82.4 статті 82 ПКУ, рішення керівника фіскальної служби про зупинення проведення документальної виїзної планової та позапланової перевірки великого платника податків може надсилатися платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення. Раніше таке рішення мало бути обов’язково вручене під розписку. Сподіваємося, це не спричинить маніпулювань з боку податківців, а лише прискорить інформування підприємств про рішення керівників територіальних відділень ДФС.
Насамкінець зазначимо, що з 1 квітня 2015 року фактична перевірка без попередження платника податків здійснюватиметься, якщо податківці отримають в установленому законодавством порядку інформацію про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування нафтопродуктів, палива моторного альтернативного, скрапленого газу (таке положення викладено у підпункті 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПКУ).

Нормативні акти:
1) Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (ПКУ);
2) Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи"від 28.12.2014р. № 71-III, (Закон № 71);
3) Закон України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28.12.2014р. (Закон № 76-VIII);
4) Наказ Міністерства доходів і зборів України "Про затвердження Порядку подання платником податків заяви про проведення документальної невиїзної позапланової електронної перевірки та прийняття рішення територіальним органом Міністерства доходів і зборів України про проведення такої перевірки" від 03.06.2013р. № 143 (Наказ №143).

 

Еще о налоговых проверках - Налоговые проверки, 8 фактов

 

 

 

 

 

 


15.07.2018
09.07.2018
06.07.2018
28.05.2018
29.03.2018
29.01.2018
07.01.2018
06.01.2018
03.01.2018
17.12.2017
08.12.2017
03.12.2017